ספירת העומר-שומע כעונה
בס"ד 13/5/2023
ספירת העומר-שומע כעונה
מג"א תפ"ט א': אדם שרוצה שהשני יוציא אותו ידי הספירה – הברכה יכול להוציא אותו
"ואם ירצ' שומע הברכה מהש"ץ וסופר לעצמו דכל הברכות אף על פי שהוא בקי יוצא בש"ץ חוץ מב"ה וק"ש ותפלה.
(וכך נוהגים התימנים). אבל ככלל אין דין של שומע כעונה בספה"ע שכתוב "וספרתם" –
כל אחד לעצמו.
הרי"צ גיאת: גם בספה"ע יש דין שומע כעונה.
- יש חקירה מהו דין שומע כעונה?
- שהשני מוציא אותי ידי חובה – האמירה שלו מתייחסת אלי
- שני דרכים לצאת ידי ברכה (קידוש, הבדלה) האחת שאני אומר והשניה אני לא אומר
כלום אלא ע"י שמיעה אני יוצא.
תוס' ברכות כ"א: אנו נוהגים שהחזן אומר קדושה בקול, אדם באמצע שמונה עשרה שומע את
החזן בקדושה. לפי רש"י: יפסיק וישמע את הש"ץ ויצא ידי שמיעה. לפי תו"ס: אסור
כי בעצם דיברת.
אם האמירה של פלוני מתייחסת אלי אז ניתן גם בספה"ע לצאת מידי השני אבל אם כ"א צריך לספור בעצמו כי כתוב "וספרתם" אזי אין דין שומע כעונה (רי"צ גיאת).
חזו"א: קידוש צריך להיות על כוס-כיצד כולם יוצאים ידי חובה? ודאי שלא ע"י שמיעה כי אין לכולם כוס!
- יש חקירה נוספת בדין שומע כעונה, ניתן לומר שע"י שמיעה ניתן לצאת בספה"ע כי ספירה נחשבת כדיבור – האם כשהוצאתי את השני זה כי יש דין שאתה שומע ואני מוציא אותך, אומר בשבילך וזה שומע כעונה -הוא יצא ידי חובה מצד השמיעה שלו או שנחשב כאמירה שלו אבל לא שאני מוציא אותו.
בספה"ע כתוב "לכם" לפי הדרך הראשונה זה לא "לכם" לפי הדעה השניה יש "לכם".
הרי"ץ גיאת אומר שהשני אף יכול לשבת ורק המוציא צריך לעמוד כלומר שדין שומע כעונה פירושו שאני מוציא אותו. אם בספה"ע אני סופר ולא השני -כיצד יוצא השני ידי חובה? הרי כתוב "וספרתם לכם"?
בספה"ע אדם שלא הבין מה אמר לא יצא לעומת קידוש או ק. מגילה שלא צריך להבין מה אומר.
הגר"א: דין שומע כעונה שייך רק בברכות שהם דיבור בלבד אבל ק"ש-דורש קבלת עול מלכות
שמיים וכן וידוי מעשרות-שדורש וידוי של האדם שהפריש הכל כדין – באלו אין דין שומע כעונה.